Táto trať by podľa inštitútu Slovensko stála približne 10 miliárd eur.
Konštatuje, že modernizácia železničnej trate Bratislava – Žilina
doteraz stála takmer 2 miliardy eur a vlaky na tejto trase zrýchlili o 8
minút, v prepočte tak každá ušetrená minúta stála 250 miliónov eur.
Inštitút zároveň poukázal na to, že do diaľnice Bratislava – Košice
Slovensko investovalo a ešte na dokončenie investuje dokopy viac ako 8
miliárd eur. Trať, ktorú navrhuje inštitút, by mohla byť podľa analýzy
uvedená do prevádzky v roku 2035.
Inštitút podotýka, že Slovensko prepraví železnicou trikrát menej ľudí, ako je to v priemere v iných vyspelých krajinách EÚ. "Dotiahnutie
sa na európsky priemer by okrem uvoľnenia ciest pomohlo aj životnému
prostrediu. V ekonomike by sa výstavba a prevádzka dodatočných
železničných tratí prejavila novými pracovnými príležitosťami," dodal.
Hlavná časť pasažierov by podľa analýzy mohla byť prepravená medzi
Bratislavou, Zvolenom a Košicami novou vysokorýchlostnou železnicou s
maximálnou rýchlosťou nad 300 km/h. Cesta by tak podľa inštitútu trvala
necelé dve hodiny s jednou možnou zastávkou vo Zvolene.